Десислава или Софка – това е въпросът

на

Полуфиналът на BG Евровизия 2012 беше в модерен формат и ретро стил, а гафовете и недомислиците – все същите
ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 20 януари

Префасонираният нос не помогна на Десислава, представяща се вече като Dess, да изпълни семплата си песен с нужното самочувствие.

“Ромската Лили Иванова” Софи Маринова се класира за българския финал с парче, в което има думи на няколко езика – “Любов без граници”.


Предизвестена ли е победата на Десислава (вече като Dess) на българския финал за Евровизия, който предстои на 29 февруари?

Ако не бяхме гледали и слушали изпълнението й на полуфинала миналия уикенд, щяхме да кажем – да. Но вече не е съвсем сигурно.
По принцип тя отдавна заслужаваше да получи подобен евро-шанс. Вокалната й техника е безупречна, а стилът й обединява народна традиция и модерно поп-звучене. Това ли обаче беше най-добрата възможна песен, с която би представила страната ни на европейския финал в края на май?

Самото изпълнение на Dess миналата събота също бе изненадващо колебливо.
Противно на очакванията да демонстрира самочувствие (ако не заради друго, най-малкото заради новооформения си нос), тя пя неуверено, а сценичното й поведение бе като на дебютантка. Нима е загубила част от харизмата си в тези кризисни години, далеч от дундуркането на някогашните си шефове от “Пайнер”? Ако академичното жури и многобройните фенки все пак я командироват на конкурса в Баку, не е изключено да претърпи фиаско там и това трайно да я демотивира за понататъшни опити.
Десислава е певица, която заслужава да бъде избрана за наш представител на “Евровизия”, и то без състезание – както беше случаят с Миро преди две години. На гласуване би могла да се подложи само песента, с която тя да се яви на континенталния финал. В момента изглежда странно една от най-талантливите български изпълнителки да се конкурира с тотално неизвестни певачки, въоръжена с парче, което никой не би могъл да запомни или изтананика. “Love Is Alive” започва в толкова ниска октава, че дори студийния й запис звучи като неумело караоке, а какво остава за пеене на живо пред десетки хиляди. Самата мелодия пък е хем семпла, хем клиширана – нещо, което по принцип е рядка комбинация в поп-музиката и признак за авторска безпомощност.
Основната конкурентка на Десислава –
Софи Маринова, се представи далеч по-силно. Песента “Love Unlimited”, композирана от Ясен Козев и Крум Георгиев, е с актуален “румънски” ритъм, мелодия, която веднага влиза под кожата и припев, в който има думи на няколко езика – гръцки, сръбски, испански, английски, френски, цигански, иврит… Най-важното – изпълнението е виртуозно, използван е целият диапазон на уникалния й глас. Нима Софка няма да звучи добре на азербайджанската сцена?
Внимание заслужаваше и вечният симпатяга и карък Светльо Христов, този път с типично “американско” изпълнение ала Еминем. Би било прекрасно за един финал в Лондон, например. Но в Баку, в бившите съветски републики и сред турските гастарбайтери из Европа (основен фактор при гласуването в този конкурс)едва ли ще намери толкова почитатели.

Повечето от останалите полуфиналисти отново участваха на олимпийския принцип. Като ти дават безплатна реклама по държавната телевизия – взимаш я. Нагледахме се и се наслушахме на групи с непроизносими имена, на певци и певици, които нескрито се радваха, че са в праймтайма на националния ефир и толкоз. На моменти имахме чувството и че гледаме не полуфинал на “BG Евровизия”, а фрийк-шоу от кастинга на The X-Factor или Music Idol…
Там беше и Маргарита Хранова – с изпълнение от висока класа, но на учудващо неадекватна за подобен шлагерен конкурс песен. По-добре да я бяха поканили само да коментира колегите си (от нея те могат много да научат), отколкото да се мъчи с тази композиция.
Вяра Панталеева пък – най-харизматичната певица в селекцията – тепърва ще страда и на 29 февруари с много трудна песен (също с твърде ниска октава в началото като при Десислава). “Вяра”, иначе скромно носеща името й, е подходяща за всеки друг, но не и за нея.
Куриоз имаше при Цецо Елвиса. Той първо даде интервю редом с една певица, обявена като Деси, а после излезе и пя със съвсем друга – нашумялата покрай “Столичани в повече” Веселина Попова, бивша беквокалистка на Иван и Андрей. Можеше да дадат поне някакво обяснение за това разминаване. У публиката останаха основателни съмнения, че голяма част от уж директното излъчване всъщност е била на запис.
Към края стана още един гаф с репортерските интервюта на Драго Чая – няколко изречения на нелепо самонадеяния Ивайло Колев бяха повторени два пъти. Ало, какво става горе с рулоните?

Но в съботното шоу не липсваха и силни моменти.  БНТ хитро бе решила да експлоатира докрай популярността на сериала “Под прикритие”. След началната сцена, взета директно от филма, водещите Александър Сано и Миленита вкараха малко хипстърски хумор – в противовес на все по-старомодния и досаден Драго Чая, който го играеше репортер зад кулисите. Пресипналият глас на блондинката също влезе в употреба – скечът, в който тя мърдаше уста, а “Косъма” говореше вместо нея, скрит зад гърба й, бе симпатична импровизация.
От БНТ се бяха постарали шоуто да има специфичен стил – кабаретен, ретро – точно както е модерно – с атрактивни танци от балет “Дива”, рецитал на “Гравити Ко” и нелош декор.
Операторският маниер – с движеща се на релси камера, пред която като пътни знаци пробягват масички със запалени върху тях лампи, бе в най-добрите традиции на новогодишните програми от 80-те, режисирани от Хачо Бояджиев. Дано публиката да го е схванала като плюс.
Излъчваната картина бе във формат 16:9 – още един похвален опит за модернизация в държавната телевизия. На фона на приличната визия недомислиците и неравномерното съдържание на 165-минутното шоу бяха още по-досадни и нелепи.


Отсега е ясно, че при така селектираните 12 финалисти последният тур на 29 февруари ще бъде мъчителна гледка. Реалните конкуренти за първото място са не повече от 3-4. Ако голямата дилема за Баку е между Десислава и Софка, по-далновидният избор ще бъде в полза на “ромската Лили Иванова”.



Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s