“Фамилията” като “Стъклен дон”

на

bTV заложи на сигурно – рециклира не само най-успешните лица от сериалите си, но и основни сюжети. Сполучлив ли е експериментът?


ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 12 април

Цветана Манева – от майка на Захари Бахаров в “Под прикритие” вече е ментор на Блатечки в разследващата журналистика.

Когато през юни миналата година завърши последният сезон на “Стъклен дом”, писах, че ще е жалко, ако bTV не запази поне част от разработените характери в него. Е, оказа се, че съм бил прав. Макар и с други имена, много от героите в новия сериал “Фамилията” са почти същите – и като типажи, и като актьорско присъствие. Дали експериментът с рециклирането на позната формула ще се окаже успешен? Ако съдим по реакциите след първите два епизода – явно да.
Да го бяха кръстили “Стъклен дон” – нямаше да сбъркат. Усещането за “дежа вю” е факт, но това не предизвиква досада, а по-скоро приятна носталгия. Стефан Данаилов отново е глава на състоятелно семейство – този път още по-богат и много по-безскрупулен. Истински дон на задкулисната капиталистическа власт. Яна Маринова отново е близо до него и отново в любимата си професия – пи ар. Тук, все така кахърно мила и страдаща, е и Деси Бакърджиева.
Барманът Коки (Антоний Аргиров) този път се подвизава като лукав асистент на големия бос и ще трупа все повече фенове. Радина Кърджилова отново е влюбена и отново с драматична съдба. От съседния сериал – “Седем часа разлика”, повиквателна е получила най-емблематичната актриса – Ваня Цветкова. Призована е и Цветана Манева, която наскоро блесна като майката на Иво Андонов в създадения от същите продуценти, но за БНТ, “Под прикритие”…
Най-важното е, че Калин Врачански и Елена Петрова, точно както бяхме си пожелали и ние, ги няма. Именно заради тяхното отсъствие компонентът “актьорска игра” вече не е сред минусите на продукцията. Затова пък Асен Блатечки е с главна роля и възможност да разгърне целия си потенциал, напук на странната прическа и една идея по-клошарски дрехи, отколкото би трябвало да му облекат.
Сред откритията за широката публика в този сериал ще бъдат младият Иво Аръков, познат досега най-вече от изявата си на голям екран в “Кецове” и от актьорското риалити на ТВ7 Star Machine. Той има всички качества да е новият секссимвол на българското телевизионно кино – стига да получи достатъчно шансове да се докаже.
Включването на Ели Гигова в една от поддържащите роли също може да се приеме като успешен ход – напук на традиционния негативизъм, с който нихилистично настроените зрители посрещат всяка изява на богаташка дъщеря като нея. Доскорошната тв водеща показва изненадващо убедително присъствие и нюансирана игра – подобно на манекенката Луиза Григорова в “Дървото на живота”.
Сценарият? Не открива топлата вода и дръзко експлоатира изпитани сюжетни схеми. Това несъмнено ще подразни по-критичната и претенциозна публика, но затова пък ще държи останалите плътно пред телевизора. Фабулата е директно забодена в най-актуалните теми от днешната българска политика и обществен живот. Догадките кой герой какъв прототип от действителността има вече започнаха и ще няма да спрат в следващите месеци.
Диалогът, написан от същите сценаристи като в “Стъклен дом”, не блести с оригиналност и лафове като онзи в “Под прикритие”, но и не предизвиква онази досада от репликите в “Къде е Маги?”. Актьорите играят с лекота, очевидно не им е трудно да работят с текста си, който звучи автентично и адекватно.
Във визуално отношение “Фамилията” е още една крачка напред. “Стъклен дом”, “Седем часа разлика” и “Под прикритие” вдигнаха летвата доста високо, а “Дървото на живота” по ТВ7 отива още по-нагоре като дизайн и операторска работа. Във “Фамилията” режисьорът Димитър Гочев и операторите Кирил Паликарски и Радослав Гочев комбинират похвати от холивудския стил на снимане с елементи от европейското и азиатското кино.
Жанрът на сериала също е микс – между семейна сага, вендета, криминална драма, мистерия и film noir. Рискът подобен миш-маш да се плъзне встрани от интереса на масовата публика е реален, но при подобен актьорски състав и опитна продуцентска ръка остава по-скоро ефимерен. Може би само заглавният надпис “Фамилията” заслужаваше по-добре разработен и стилен шрифт…
Като цяло стартът на сериала е повече от успешен. В bTV явно са си научили урока от фиаското с “Маги”. Този път са заложили само на доказани играчи. Също както и в спорта, когато един отбор играе добре, не са необходими смени в него. Липсват само симпатичният Ставрев и любимецът на жените Юлиян Вергов, но нека не ги мислим тях – единият е заобиколен от хубави танцьорки в “Денсинг старс” по Нова, а другият – от гимназистките и учителките в “Революция Z”. Блатечки може и да изглежда странно, но Аръков ще компенсира с каквото може, а и Ламбо отдавна не е бил в толкова добра форма…


2 коментара Добавяне

  1. Анонимен каза:

    Честно казано, много по-любопитна съм да прочета какво мислите за „Недадените“. Надявам се в някой брой на 'Уикенд' да има по-специален анализ на филма. За мен „Недадените“ печели към момента от всички излъчвани филми./спрямо 'Дървото на живота'- също/ Къде се е крил този Баненкин толкова години ? Ужасно талантлив актьор, а тандемът с Лилия Инджова е направо впечатляващ. Освен всичко друго мисля, че на българската публика много е липсвал досега филм за цар Борис и се радвам, че толкова добре го представят във филма.

    Харесвам

  2. За „Недадените“ имам рецензия – написах я още след първия епизод. Това ме подсеща, че трябва да я публикувам и тук в блога си.

    Харесвам

Оставяне на отзив за Георги Неделчев Отказ

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s