Оскари извън схемата

на
Справедливостта възтържествува на 86-ите академични награди. ДиКаприо ще трябва да почака за статуетката с някой по-свестен филм
ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 7 март
Чиуетел Еджиофор и Лупита Нионго в кадър от “12 години в робство”
Отдавна не се е случвало американската киноакадемия да разпредели толкова справедливо своите годишни статуетки, както това стана в неделната нощ. 86-ата церемония донесе на Холивуд дългоочаквания от месеци дъжд. Слънцето обаче изгря броени минути преди старта и позволи на шоуто да се разгърне в пълния си блясък.
Тази година удари часът на възмездието. Матю Маконъхи, един от най-талантливите и къртовски работещи актьори в киноиндустрията, най-сетне получи своята статуетка за главна мъжка роля. В момента той прави уникално превъплъщение и в сериала на НВО “Истински детектив”. Колегата му Леонардо ДиКаприо, който се надяваше да вземе “Оскар” със силната си роля във “Вълка от Уолстрийт”, ще трябва още да почака – поне докато не участва в достатъчно смислен, стойностен и направен с мярка и вкус филм. Защото опусът на Скорсезе за оргиите в брокерските кръгове от началото на 90-те изобщо не е такъв.
Но още по-справедлив бе развоят в най-важната категория за филм на годината. Там хаотичната, претенциозна и също толкова безсмислена “Американска схема” бе смятана за фаворит, тъй като имаше цели 10 номинации общо. Триумфът обаче бе за “12 години в робство” – емоционален, на моменти брутално въздействащ филм за един от най-унизителните периоди от американската история – времето преди Гражданската война. Продуцираната от Брад Пит история за насила поробения в Луизиана негър предлага спиращи дъха изпълнения до най-малката поддържаща роля, една от които играе и самият той. Така че ето я и другата сериозна новина от 86-ите Оскари – Пит вече има статуетка във витрината си, макар и не точно актьорска.

Разбира се, всички тези достойнства на “12 години” не са му достатъчни, за да може българската публика своевременно да му се наслаждава на голям екран. И тази година, по установена срамна традиция, дистрибуторите у нас задържаха някои от най-силните филми далеч от киносалоните – с надеждата да спечелят някой друг лев повече, когато те получат статуетки. А същевременно се вайкат, че имало интернет-пиратство…
Един от големите триумфи на вечерта бе този на 30-годишната кенийска актриса Лупита Нионго. Нейната изява като красива, но изтерзана робиня от плантациите бе предпочетена пред поддържащите роли на Дженифър Лоурънс в “Американска схема” и Сали Хоукинс в “Син жасмин”. Нионго впечатли всички със стилната си бледосиня рокля “Прада” и емоционалната си благодарствена реч. Тя се очертава не само като новата любимка на Холивуд, но и като абсолютна фаворитка на потребителите в социалните мрежи.
“Син жасмин” обаче донесе друг заслужен успех – за титулярната актриса Кейт Бланшет. Имаше опасения, че киноакадемията ще се повлияе от грозния семеен скандал с над 20-годишна давност между създателя му Уди Алън и някогашната му съпруга Миа Фароу, която го обвини в педофилски мераци към малката му доведена дъщеря. Гениалното изпълнение на Бланшет обаче се оказа по-силен фактор и 44-годишната австралийка прибра втория “Оскар” в кариерата си.
За “Гравитация” – космическият епос със Сандра Бълок и Джордж Клуни, останаха цели седем статуетки като утеха – предимно в технически категории, но също така и за музика и най-вече за режисурата на Алфонсо Куарон. Освен че бе най-касовият измежду всички кандидати за продукция на годината, филмът заслужава признание най-вече заради начина, по който преоткрива магията на киноизкуството. “Гравитация” е от онези ленти, които оставят зрителя с увиснало чене от първата до последната си минута със смайващи гледки и сцени. Досега това бе запазена територия главно за създателя на “Титаник” и “Аватар” Джеймс Камерън.
А и най-важното е, че дразнещо кухият “Американска схема” не получи нищо. Допреди церемонията малцина бяха критиците, дръзнали да въстанат срещу холивудската истерия в негова подкрепа. Сред първите, провикнали се, че “царят е гол”, беше писателят Пауло Коелю в Интернет.
С какво ще се запомни самата церемония в “Долби тиътър” на 2 срещу 3 март? 56-годишната водеща Елън Дедженеръс показа добра форма, самочувствие и дързък хумор. Позволи си да се измайтапи както със задължителната смяна на тоалети, така и с манията да се правят автопортрети и да се качват в Интернет. Не пропусна да се гъбарка и със себе си и с нестандартните си сексуални наклонности. Фамилиарното й поведение стигна дотам да поръча доставка на три кутии с пица в залата и да ги раздаде на най-гладните звезди от първите редове.

След като разпредели пластмасови тарелки на съседите си по стол, Брад Пит седна до ослепителната си съпруга Анджелина и блажено нагъна едно триъгълно парче – с тайната надежда, че тази ръка половин час по-късно ще хване и статуетка. Е, хвана.

Кенийската дебютантка Лупита Нионго бе ослепителна и трогна всички с благодарствената си реч.


Брад Пит нагъва резен от доставената пица до ослепителната си съпруга. Броени минути по-късно той ще получи първия си “Оскар”, макар и не като актьор, а като продуцент.
Водещата Елън Дедженеръс организира групов автопортрет, за да счупи рекордите на социалната мрежа Туитър, и успя.


3 коментара Добавяне

  1. Анонимен каза:

    Много точен коментар за киното като цяло правите и винаги разсъжденията са ви изпипани и обосновани! Тъжното е, че когато говорите за българските продукти, особено телевизионните такива, сте крайно пристрастен и тенденциозен. Това особено се забеляза в статията ви за отчайващия провал на 4-и сезон на Под Прикритие, както и скучния и разпилян сезон на Къртицата! Явно разчитате отново да гостувате в студиото и да подхраните егото си, а и връзките ви с правилните хора от ТВ7!!! Нали? Поздрави: Благо!

    Харесвам

  2. Благо, за „Под прикритие“ не прибързвайте с изводите – почакайте да прочетете следващия ми анализ на 4-ия сезон, който ще бъде публикуван скоро. Не си правете заключения от статия, написана след първата серия.
    Колкото до егото ми, то е достатъчно „подхранено“. Вие завиждате или какво? Има доста предавания, които ме канят в студиото си точно със същата Ваша миша логика, но не им се отваря парашутът да им гостувам.
    „Къртицата“ ми харесва като шоу, както ми харесваше и „Музикална академия“, и никога няма да откажа да гостувам там. Харесвам и екипа, който ги прави и не се срамувам от този факт.
    Впрочем, в студиото на „Биг Брадър“ също гостувах, но не си спомням да съм бил особено ласкав към последния му сезон. Така че тази своя теория си я запазете за някой друг сайт и форум…
    Но най-важното в случая е, че ме четете, вълнувате се, че даже ми и пишете. От това по-голямо признание за журналиста няма. Благодаря и до нови срещи!

    Харесвам

  3. Yancho Yanchev каза:

    Здравейте!
    Чета Вашия блог от доста време и бих искал да Ви поздравя за добрия коментар по повод Оскарите. Имам няколко забележки относно изразеното Ви мнение относно „American Hustle“. Поне за ролята на Amy Adams няма как да се съглася.
    Искам да Ви поздравя за отбелязката за току-що приключилия „True Detective“, който е наистина може би най-доброто, което излиза от „Breaking Bad“. Надявам се да прочета скоро и Вашето мнение за него. Колкото до коментарите Ви относно местните български телевизионни предавания – там нещата са също субективни и макар да не съм съгласен с някои от констатациите (да, гледам към провала на „Под Прикритие“), е интересно да чета коментарите Ви.

    Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s