„Гласът на България“ срещу X Factor – слаб мач дотук

Музикалните таланти оредяват, но фрийковете и съдиите по bTV и Нова са все по-ентусиазирани и театрални

 
ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 26 септември
 
Атмосфератав пресявкитенаГласътна Българияе посериозна, но същотака ипокамернаи бездушнав сравнениесХФактор“.
Миячътна чинииБорислав извадичалгаремиксна СелинДион и, разбира се, продължи вследващия кръгнаФактора“.
 

Телевизионно време разделно. От „Сървайвър“ ли си, или от „ВИП Брадър“? Или от тези, които обичат да се фукат, че нямат телевизор и не гледат такива глупости? Така е при нас открай време – трябва да има разделение, да се противопоставя едно нещо на друго. Иначе ни е трудно да си подредим живота.

Сега на дневен ред е още една дилема – X Factor или „Гласът на България“? Възможно ли е да следиш и харесваш еднакво и двете? Нищо чудно, а и все по-често виждаме отхвърлени от едното място кандидати да се пробват при конкуренцията. Природен кръговрат. Затворен цикъл.

Миналата неделя по bTV стартира третия сезон на „Гласът на България“, който трябва да даде отпор на третия X Factor, започнал по Нова тв две седмици по-рано. Както си му е редът, отначало гледаме подбори на кандидати и сформиране на отборите на всеки треньор. За щастие, концепцията на „Гласът“ поне е такава, че там няма как да се постави акцент върху представленията на фрийкове, зевзеци и жадни да се видят „по телевизора“ хора, дошли от махали и паланки. Съдиите започват да слушат всеки кандидат, обърнати с гръб към него, и така преценяват най-напред вокалните му качества.

При X Factor – обратно – сме принудени да търпим дълги, често пъти досадни и изкуствено патетични диалози между кандидати и жури. В тях едните лъжат, че са дошли със сериозни намерения и качества, а другите – че ужасно се забавляват от всичко това. И въпросното фрийк-шоу се точи седмици наред, преди да се стигне до истинските концерти. Не може ли дотогава да измислят някакъв брояч върху екрана – да посочва минутите, които остават до появата на някакъв сериозен кандидат? През останалото време човек може спокойно да разцъка другите канали – там поне не смесват музиката и комедията по такъв отдавна втръснал на всички начин.

А най-смешно е, когато четиримата съдии от „Фактора“ започват да танцуват в синхрон или правят някакви маймунджилъци по столовете си – сякаш за да подчертаят, че това не е само музикално риалити, а хумористично шоу за малки и големи. „При нас е весело“. Не пропускайте нашето ежегодно национално турне за търсене на панайрджийски палячовци, които да получат своите 5 минути слава.

На всичкото отгоре, в X Factor искат максимално да проточат фрийк-шоуто. Правейки се на ударени, съдиите умишлено допускат до следващи кръгове някои от зевзеците, за да гледаме простотиите им или да се подиграваме поне още веднъж.

Защо трябваше да тикат напред клетия пловдивски мияч на чинии, който изпя баладата от „Титаник“ във фолк-ремикс? Страшно оригинално, няма що. Подобна беше ситуацията и с чужденеца Франк с шарените бермуди, който изпя вдъхновено, но аматьорски „Телефонна любов“, подрънквайки на китара. Окей, разбрахме житейските истории и на двамата, трогнахме се от тях, но трябва ли да продължите да ни занимавате с неща, различни от музика и пеене? И защо тогава не пуснахте напред и 60-годишния бивш диджей Антон от Варна, който изпя баладата Liberta с не по-малко искрена емоция и музикален усет?

Въобще, в първите седмици на „Фактора“ е истинска мъка да отсееш стойностните изпълнения в океана от псевдо-забавление и социално-демографско мисионерство. Както биха казали двамата старци от балкона на „Мъпет шоуто“, може ли да ни събудите, когато всичко това свърши?
И друг въпрос – какво ли ще стане, ако след още един-два сезона зевзеците из републиката започнат да се изчерпват? Сигурно Нова телевизия ще започне да подкокоросва и инфилтрира свои собствени, вътрешни чешити, с които да се запълва фрийк-квотата.

Друг продуцентски финт за запълване на празнината, оставена от липсващата музика, са режисираните спорове и крамоли между съдиите. „Конфликтите“ на Любо Киров и Заки Соколов са толкова театрални и преднамерени, че човек чак започва да ги съжалява. Те сигурно вече ходят на курсове по актьорско майсторство, за да си играят ролите по-успешно. Интересно предварително ли им пишат репликите или ги оставят да импровизират? После, не се съмнявайте, че всеки подобен „спор“ ще бъде вмъкнат и въртян до припадък в следващия рекламен спот за предстоящите епизоди на „Фактора“. За да е наясно публиката какъв драматизъм и напрежение има в това предаване!

На този фон „Гласът на България“ изглежда ако не друго, то поне по-сериозно и музикантски. Не че и там Миро не се прави на шут в журито. Но като цяло атмосферата е по-професионална и уважителна към публиката. Тук сме заради пеенето и музиката, а не заради простотиите. Нищо, че обстановката е доста по-камерна и някак си траурна на фона на „Фактора“.

Досегашната история на това риалити у нас показва, че резултатите от него са нулеви, а репутацията му, въпреки цялата тази сериозност, е почти бутафорна. Също както „България търси талант“, отново по bTV, то не е произвело нито една звезда. Смисълът му е само да запълва ефирно време, да харчи едни луди пари и да дава повод на телевизията да пуска прес-съобщения, че цялата страна е гледала именно това шоу, а не конкуренцията. Жалко за сериозни изпълнители като Орлин Горанов, Наско Пенев от „БТР“, Десислава и Миро, които са основните актьори в това „отбиване на номера“. Жалко и за неколцината истински талантливи участници, които ще минат през „Гласа“ и ще бъдат напълно забравени седмица след финала му. Не може ли поне да ги канят да пеят редовно в „Шоуто на Слави“ – там и без това се чудят с какво да запълват цял час всяка вечер?

Въобще, първите седмици на конкуренцията между музикалните риалити-формати са истинска агония. Нещо като слаб мач между два скъпоструващи футболни отбора, който сме принудени да гледаме дни наред. И, уви, това се оформя като традиция, с която почти сме се примирили.
Дано като дойде времето на истинските концерти да имаме повод и за по-положителни анализи и коментари. На този етап резултатът от мача между X Factor и „Гласът на България“ е нулев – както и ентусиазмът у широката публика, ако не броим трепета на самите участници и техните роднини…

 
ОрлинГоранов еголям българскиизпълнител итворец, нои тойприе даучаства вмузикалноториалити, коетоне есъздало нитоедна звезда.
ЖуритовХФакторобичада танцувапо столоветеи дасе забавлявас клоуните, които сеявяват накастинг.
 
 

2 Comments Add yours

  1. Анонимен каза:

    Виж сега, Георги Неделчев. Пише ти Борислав Борисов от Х Фактор.
    1. Аз съм учител по музика и народно пеене, а мияч на чинии ми е допълнителна работа вече.
    2. Аз да съм ти искал мнението за моето изпълнение, НЕ.
    3. Аз пея перфектно народни песни. ако не си ме чул, пусни тeзи линкoве https://www.youtube.com/watch?v=32usXyPv254&list=UUa-evzBP2KvJIoNvVDxrqEA

    4. Аз отидох в Х фактор, за да покажа някои неща. Кои са Вие сами преценете.

    Like

  2. Борисов, не знаехме, че си учител по музика, представиха те като мияч на чинии, така че се сърди на Х Фактор. Мнението ми не си го искал ти, но аз не ти го и предлагам. Искали са ми го едни други хора и затова съм го написал и пиша такива коментари всяка седмица. Ти каквото имаш да кажеш и да покажеш, го каза и показа и всички го видяхме, чухме и се посмяхме.
    Радвам се, че все пак си прочел статията ми и си седнал да напишеш коментар за нея. Успех по-нататък в изявите на музикалното и на другото поприще! С най-добри чувства, Г. Неделчев

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s