„Завръщане“ в комерса

на

Новият филм на Ники Илиев е смислен и забавен, но неравномерен, а на моменти направо безумен и нелеп. Затова пък е пълен с реклами и с красотите на Пловдив

Zavryshtane
Хубавият крак на преден план е на Диляна Попова. И да, няма как такъв кадър да не предизвика интерес към филма

Някъде там, между рекламите на Huawei (никой не използва друга марка телефон, лаптоп или таблет), Nissan (не се карат никакви други коли), отлежало малцово уиски, банкови услуги и бензиностанции, този филм е смислен, романтичен и вълнуващ. Гледах „Завръщане“ в последната възможна прожекция на делнична вечер и салонът беше пълен. Явно публиката оценява плюсовете и не се дразни толкова от минусите, които ще изредя по-долу, нито от дразнещото продуктово позициониране. Дано въпросните спонсори (как щях да пропусна сладкарници „Неделя“ и течния шоколад „Нукрема“) са доволни, че на всеки десетина минути успяват да се вмъкнат не просто в сценария, а едва ли не в сюжета. Представям си как после го отчитат на годишните си акционерни събрания – „И през 2019-а зрителите в киносалоните гледаха повече нас, отколкото сините очи на Диляна Попова…“.

Но да се върнем към „Завръщане“. Поредният филм на Ники Илиев – симпатичният актьор-режисьор-продуцент, който като истински магьосник винаги успява да намери достатъчно пари за проектите си – е крачка напред в сравнение с предишния.  „Нокаут“ беше сякаш по-амбициозен и претенциозен, но в крайна сметка се оказа почти провал. Тук разказаната история за четиримата съученици, които водят борба за спасяването на една къща, но най-вече борба за собствената си идентичност и душевен мир, е интригуваща и се вписва нелошо в „пловдивската година“. Заснета е с визуално съвършенство от оператора Кирил Вълчанов.

Сценарият обаче е неравномерен, някои сцени са пришити с бели конци към останалите, а част от постъпките на героите изглеждат драматургично необосновани и на моменти направо абсурдни. Зрителят е оставен самичък да търси мотивация за едно или друго действие, някак си ей така, „на доверие“. Затова пък актьорите се справят чудесно с ролите си, като изключението тук за съжаление е самият Ники Илиев. В този филм той е по-скован от когато и да било – лицето му е почти без мимика, все едно е парализирано от някакви пластични операции или ботокс. За компенсация обаче, Бойко Кръстанов, Орлин Павлов и антагониста Башар Рахал са в отлична форма, а Александър Кадиев е направо в стихията си. Бих казал, че неговият образ владее целия филм. В епизодичните роли също виждаме няколко силни изпълнения (Диляна Попова – много красива и харизматична, Евелин Костова също), а на финала гледаме и слушаме дори самия Мастър Стефан Данаилов, чийто монолог е разтърсващ.

Наред с романтичната нишка и актьорското присъствие, основното достойнство на „Завръщане“ е спорадичният хумор. Той се дължи не толкова на свежи лафове в диалога (диалогът всъщност е доста дървен), колкото на няколкото комични ситуации и сюжетни обрати, както и на моментите, в които актьорите очевидно импровизират напълно спонтанно.

Финалните надписи идват с 10-ина минути по-късно, отколкото би трябвало – последните сцени след развръзката са излишно разтеглени и не носят достатъчно емоционален заряд. На излизане от салона обаче публиката не изглеждаше недоволна от прекараните близо два часа – забавляваше се през голяма част от времето, а накрая дори се беше и замислила…

2 коментара Добавяне

  1. Шопов каза:

    Всъщност, ако трябва да бъдем точни, не всички са с Хуавей – ако не се лъжа героят на Кадиев е с Айфон Х, останалите май верно са с китайци.. Тъжната реалност на БГ кино – необходими са такива маневри със спонсори, защото филмовивия център дава милиони всяка година за филми, които я стигнат до зрителя, я не. Не се и тръби толкова за тях, защото субсидията е усвоена – на продуцентите не им пука гледан ли е филма, харесван ли е.. Та ако е продуктовото позициониране големия проблем на нашите филми, с мед да ги намажеш.

    Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s