Дяволско „Издирване“

на

Новият крими-сериал с Юлиан Вергов тръгна силно, но взе да буксува. Ако не друго обаче, поне демитологизира образа на българските ченгета

ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 26 март

Юлиан Вергов като главния инспектор Камен Петков в „Отдел Издирване“ – най-сетне образ на българско ченге, което не се бои да играе мръсно.

Не е ясно дали сериалът „Рей Донован“ с многократно награждаваната титулярна роля на Лив Шрайбър е сред любимите на Юлиан Вергов, но е факт, че между образите им има голяма прилика. Сурови, винаги мрачни мъже с тъмно минало и дрезгав приглушен глас, които не подбират средствата, за да решат някакъв проблем. Вярно е, че Рей не е точно ченге на държавна работа, какъвто е Камен в изпълнението на Вергов, но приликите между тях са повече от тази несъществена разлика.

„Отдел Издирване“ – премиерният кримисериал, който вече извъртя пет 14-те си епизода в късния петъчен праймтайм на Нова телевизия, е едно от силните попълнения в нейното портфолио този сезон. Ако откривате поразителни прилики между него и един от всепризнатите шедьоври от същия жанр – „Дяволското гърло“ от 2019-а – не сте се объркали. Главният сценарист (Александър Чобанов), консултантите и част от режисьорският екип са едни и същи. И в двата участва един от най-харесваните „поддържащи“ актьори у нас напоследък – Христо Петков. Атмосферата и тук е мрачна и на моменти направо злокобна, макар действието да се развива в изцяло градска среда, а не сред живописните красоти на Родопите. Разликата е, че няма толкова мистицизъм в сюжета, а изображението не е така кинематографично и зрелищно.

Онова, с което „Отдел Издирване“ ще остави следа в този жанр на телевизионното ни кино, е новият подход в обрисуването на българските полицаи. Дотук всеки основен протагонист от тази професия винаги е бил клиширан и еднопластов – достатъчно е да си спомним Попов и Мартин Шмекера от „Под прикритие“, Филип Чанов (Владо Карамазов) от „Дяволското гърло“, прокурора Иванов (Симеон Лютаков) от „Седем часа разлика“ или пък Борис Донков (Калин Врачански) от другото актуално криминале на Нова – „Братя“. Всичките те по дефиниция са доблестни и праволинейни, неизменно играят по правилата и много рядко имат угризения за каквото и да било. В „Отдел Издирване“ Камен Петков е ченге от друга порода – освен че съвестта основателно го гризе за много неща, той не се колебае да погажда мръсни номера, когато това е единственият начин да си върши работата. А и като цяло не е от най-приветливите и любезни хора в общуването с околните. Досега само агентката на ДАНС Миа Язова (Теодора Духовникова) от „Дяволското гърло“ се доближаваше до този типаж българско ченге. Нейният образ обаче до последно остана някак си нереален и нетипично нашенски, а по-скоро „холивудски“.

Но да се върнем на „Отдел Издирване“ – дори и само това демитологизиране на българските инспектори да беше достойнството на сериала – пак не е никак малко. А Юлиан Вергов е един от малкото ни актьори, способни да изиграят подобен образ автентично и с нюанси. За това спомага и добрата режисура, която не залита в излишна патетика и морализаторски разкадровки. Добре партнират на Вергов и Ана Пападопулу като бившата му съпруга и комисар от полицията, както и Елена Телбис като тяхна колежка. Традиционно убедителни в поддържащите си роли са и Иван Бърнев и вече споменатият Христо Петков.

Но „Отдел Издирване“ далеч не е без минуси и те са значително повече от „Дяволското гърло“, с когото неминуемо ще бъде сравняван до последно. След силното начало в първите два епизода фабулата започна да тъпче на едно място. Сюжетът стана разпилян, повечето образи са половинчати – загатнати, но неразработени. Паралелните повествователни линии, които, подобно на медицинските диагнози в „Откраднат живот“, трябва да разказват драматични и социално-значими истории и криминални казуси от съвремието, изглеждат само маркирани и претупани.

Чисто визуално „Отдел Издирване“ е стилизирано мрачен, но сякаш залита твърде много в тази посока – нито един слънчев лъч не е оставен да проникне в полицейските кабинети, нито пък някъде навън. Претенцията за film noir е чудесна и може би нелошо защитена като операторска работа и декори, но не е в достатъчен синхрон със самата драматургия. Изглежда като упражнение по стил.

Като цяло основният недостатък на сериала (за пореден път) е в неговия сценарий – нещо, което очевидно сме обречени да търпим още доста време. Към момента продуцентските къщи, претендиращи да снимат телевизионно кино у нас, като брой със сигурност са повече от опитните и талантливи сценаристи, способни да изнесат на плещите си най-важния компонент от този жанр.

С аналогични проблеми се сблъсква и сериала „Братя“ във втория си сезон. Още когато правихме рекапитулация на есенните му епизоди бяхме стигнали до извода, че ако не се намери достатъчно убедителен нов антигерой (след „сдобряването“ на двамата братя на финала), действието ще забуксува. Именно това се и случва в момента – дано до края на сезона бъде намерен нов достатъчно харизматичен злодей, който да задвижи интригата в някаква посока.

Но все пак нека признаем – не се е случвало скоро на екран да имаме два сравнително прилични криминални сериала (единият от които дори върви 4 дни в седмицата), които почти с нищо да не дразнят и отблъскват публиката. „Братя“ извърши революция в налагането на половинчасовите епизоди, а заслугата на „Отдел Издирване“ е, че най-сетне гледаме интересен и неправолинеен образ на ченге.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s