Защо е важен “Под прикритие”

(из очерка за Мариан Вълев от априлския брой на „Биограф“)


“Господин съдия, аз много се извинявам, ама въобще не съм разбрал, че над мен лети въртолет!”. “Искаш ми десет хилки за нещо, което струва осем? Давам ти пет”. “Не на мене се моли, а на него, менте-поп! Той прощава, аз не мога!”.
За четирите сезона на “Под прикритие” Росен Гацов-Куката навъртя толкова лафове, колкото всички останали герои на сериали, взети заедно. Някои ги знаят наизуст и ги повтарят непрекъснато, други ги въртят нонстоп в YouTube
Култовата слава на Куката е част от цялостния феномен. “Под прикритие” отдавна не е просто един нелошо заснет продукт от телевизионното ни кино. Не е и само поредното криминале от епохата, в която тийнейджърите нямат хабер коя е Агата Кристи. Сериалът е явление, защото успя да премине през онзи невидим щит, който разделя българското телевизионно блато от реалния живот.

Моделът по принцип е триполюсен. Някакви хора правят телевизия, напъват се да родят нещо оригинално, карат по инерция или просто кротко усвояват бюджети и субсидии. От другата страна са съществата, тревопасно преживящи всичко, което им сервира плазмата в хола. Сериали, риалити-формати, поредната говорилня с едни и същи муцуни…
На третия връх от триъгълника е ъндърграунд културата. Животът извън изкуствения свят на екрана. Хората, които трудно намират свое предаване. В социалните мрежи те се вълнуват и споделят коренно различни неща. Там обикновено преобладават подигравки и сарказъм към другите два полюса.
“Под прикритие” успя да хвърли мост към тях. Социалките, този най-смъртен враг на телевизията и традиционните медии, изведнъж издигнаха в култ един представител на уж най-презираното явление от екрана – сериалите.
Филмът далеч не е съвършен. Последният му сезон е хаотичен и с изсмукан от пръстите сценарий. Отношенията между героите са неправдоподобни, екшъните – небивалици и пародия, а лафовете като онези по-горе – много по-малко отпреди. И въпреки това е добре, че “Под прикритие” го има. Заснет е майсторски и красиво, монтажът е на ниво, повечето актьори играят автентично, музикалното оформление е в десетката.
Фирмите се надпреварват да “позиционират” свои продукти в кримката. Ченгетата пият айрян и българско уиски, гълтат какви ли не хапчета, карат мазди. Гангстерите предпочитат ирландското, не слизат от аудита и до един имат телефони от една и съща марка. Може да изглежда наивно, трогателно и смешно, но така се наливат основите на една нова индустрия. Тя и Елън Дедженеръс беше смешна с онзи служебно връчен “Самсунг” на оскарите, ама какво от това. Важното е, че се е намерило за какво толкова фирми да искат да си дават парите. Явно филмът достига до аудитория, до която малко телевизионни продукти успяват.

Това е безплатен урок за всяко българско мрънкало, което казва, че “в тази криза нищо не се получава”. Получава се, и още как, особено ако Найо Тицин стои по-надалеч.
Също като “Лудогорец” от 35-хилядния Разград, “Под прикритие” показва нещо много просто на българите – че при добро желание май не е чак толкова трудно да печелиш симпатии. За политиците например това звучи все по-непосилно.

След като истерията “Под прикритие” поутихне, предстоят имитациите. Ще има много опити да се копират и Куката, и Косъма, и Джаро. Сигурно повечето ще са неуспешни. Но нищо. Важното е, че се видя – можело, все пак. Полека лека и други неща ще започнат да се получават. Току-виж и на голям екран дочакаме не само касови хитове като “Мисия Лондон”, но и шедьоври, с които да се гордеем пред цял свят. До номинациите за “Оскар” засега оставаме твърде далеч…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s