Хитовете и провалите на сезона

Тази пролет bTV почти догони Нова, но “Капките” останаха недостижими. “Откраднат живот” зацикли, “Гласът” разочарова, а “Мастършеф” все повече стеснява аудиторията си

Mihaela_Desislava_Kapki
Победителката Михаела Маринова и победената Десислава в емблематичен кадър от финалната вечер на „Капките“: младостта и амбицията надделяха над необуздания и разпилян талант.

 

С какво ще запомним наскоро приключилия телевизионен сезон? С имитациите на Десислава, Люси Дяковска и победителката в “Като две капки вода” Михаела Маринова или главно със скечовете на Рачков и Зуека в паузите между тях? А може би с опита на bTV най-сетне да даде сериозен отпор на Нова телевизия на терена на риалити-форматите?

По традиция пролетният сезон е една идея по-семпъл от есенния. Причината е, че от седмица на седмица времето става все по-хубаво и още през май аудиторията вече е хукнала по вили и курорти, оставяйки телевизионните страсти на заден план. Затова и телевизиите си пазят най-силните козове за есента. Тази година обаче времето се закучи хладно и дъждовно и задълго задържа пред екраните неочаквано голяма аудитория. Как водещите национални канали се възползваха от този дюшеш?

bTV ни изненада с една от най-разнообразните си програмни схеми напоследък. Тази пролет тя предложи балансиран микс от риалити-програми и телевизионно кино. “Гласът на България” всяка неделна вечер, “Мастършеф” в понеделник и вторник, “Смени жената” в сряда, “Бригада Нов дом” в четвъртък… Но само едни “Столичани в повече” в петък вечер, при цялата изобретателност на сценаристите и талант на актьорите, далеч не бяха достатъчни, за да запазят непокътната репутацията на този канал като обетована земя на родното тв кино. В съзнанието на повечето хора bTV продължава да се свързва главно с турските сериали, които така и не слизат от програмата й. Нека не се заблуждаваме – това са изключително качествени филмови продукти, от които тукашните сценаристи, режисьори и продуценти могат само да се учат. Перфектна визия и актьорска игра, майсторски поддържана интрига, интелигентно отстояване на модерните и проевропейски ценности – защо и българските сериали не са такива? Това обаче в никакъв случай не оправдава bTV, че продължава да избира най-лесния начин да си осигури висок зрителски рейтинг на минимална цена почти всяка делнична вечер. Ако иска да престане да бъде синоним на закостенялост и да не предизвиква гримаси на досада у по-активната и млада аудитория, тази телевизия поне “от кумова срама” трябва да опита да изкара един цял сезон без патерицата на турските сапунки.

И не е като да не може – този сезон почти успя да го докаже. “Гласът на България” стартира изненадващо силно и за няколко седмици ни накара да повярваме, че “Х Фактор” не липсва на никого. Някъде по средата обаче менторите бяха обзети от колективна лудост и най-безцеремонно гилотинираха всеки по-интересен и талантлив участник. Оставиха четвъртфиналисти и полуфиналисти, които върнаха цялото музикално риалити в изходна позиция – напомняйки за най-мрачните му и никому ненужни сезони от епохата, когато го продуцираше екипът на Слави Трифонов.

“Мастършеф” започна още по-убедително и интригуващо, макар че идеята да се вмести само в две делнични вечери с удължено времетраене се прие противоречиво. В хода на сезона му основната грижа на журиращите шефове и продуцентите сякаш беше не толкова да учат участниците и зрителите на готварското изкуство, колкото да поддържат интрига между протагонистите и антагонистите в шоуто. Това доведе до излъчването на финалисти, в качествата на повечето от които публиката имаше немалко основания да се съмнява. Победата на Божана Кацарова изглеждаше напълно заслужена, но сюжетите, в които предаването я вкара, бяха напълно излишни. Успоредно с това акцентът в готварското риалити все повече се изместваше върху елитната гурме-кухня с напълно чужди на масовата аудитория рецепти и продукти. Какво противоречие наистина – от една страна “Мастършеф” упорито флиртува с широката публика чрез драматургични похвати, а в чисто кулинарен аспект все повече се дистанцира от нея.

Сред риалити-попаденията на bTV този сезон беше “Смени жената” – семейно риалити, познато от ефира на някогашната TВ2 като “Размяна на съпруги”. Макар и в някои издания да изглеждаше прекалено режисирано, като цяло то успя да постигне целта си – да срещне публиката с диаметрално противоположни като бит и ценностна система двойки и да изведе от тези контрасти любопитни и полезни за всеки обобщения. Вторият сезон на “Бригада Нов дом” пък беше осезаема стъпка напред в сравнение с дебютния, но като цяло към това риалити публиката все още има твърде много и напълно основателни претенции, които аргументирахме в анализите си на тези страници.

На фона на амбициозния пролетен сезон на bTV, от Нова за пръв път от доста години сякаш подходиха предпазливо и заложиха “на сигурно”, без резки движения и рисковани експерименти. Понеделниците бяха с гарантирано висок зрителски рейтинг, подклаждан от имитациите и смешките в “Като две капки вода”. Това се оказа поредното риалити-шоу със загубен финал от Десислава – певицата с най-голям артистичен и пародиен талант у нас, но явно и с най-неукрепнал характер. Победата на тийнейджърката Михаела Маринова не бе незаслужена и едва ли е била приета болезнено от поп-фолк дивата – по-скоро я е заболяло от някои преднамерено несправедливи оценки на журито в хода на сезона, целящи да балансират масираната подкрепа за нея от зрителския вот. Като цяло “Капките” не разочароваха с нищо вярната си аудитория, но и все по-трудно ще смогват да я изненадат с нещо.

В останалите вечери от седмицата Нова залагаше главно на медицинския си сериал “Откраднат живот”, който, напълно според нашата прогноза, беше принуден да се раздели с основни свои герои и да ги замени с нови. Със “Столичани в повече” по конкурентната bTV авторският екип на Евтим Милошев вече 11 сезона доказва, че може да бъде достатъчно изобретателен и да поддържа зрителския интерес с какви ли не обрати и сюжетни линии. Тук обаче става въпрос първо за драматичен, а не за комедиен сериал, и второ – за много по-голям брой епизоди. Още към края на предишния сезон на “Откраднат живот” стана ясно, че основната фабула вече буксува на едно място. Маркирането на любопитни медицински казуси във всеки епизод спасява положението, но само донякъде. Аудиторията на сериала постепенно се свива до ядро от хард-фенове, отвъд което ще му е все по-трудно да спечели привърженици. Ако ставаше въпрос за по-неангажиращ комедиен жанр, подобно дълголетие и изобилие от епизоди би било по-приемливо и интригуващо за публиката. В сегашния си вид сериалът продължава да съществува сякаш на инат и едва ли не само благодарение на платеното продуктово позициониране в него. Може би щеше да бъде много по-смислено “Откраднат живот” да беше свършил след втория си сезон и да беше заменен от друга поредица – криминална, историческа, учителска или посветена на друга популярна професия.

Другият сериал в ефира на Нова – премиерната комедия “Ние, нашите и вашите” – пък беше твърде абсурден като сюжет и отдалеч си личеше, че е трудно съвместима с българските реалности чуждестранна адаптация. Съпоставките с жанрово сходния “Столичани в повече” изобщо не бяха в негова полза.

“Дом за всеки” бе дебютно за Нова риалити, което предизвика разбираем интерес – кой в България не се интересува от квартири, локации и обзавеждане? На фона на други формати от портфолиото на тази телевизия, този не дразнеше толкова с натрапчива реклама на фирми и продукти и като цяло беше с добре налучкана тоналност. Сезонът му обаче бе твърде кратък, а подобно шоу има потенциал за по-трайно присъствие в ефира – по същия начин, по който непрекъснато се редуват уж кулинарните, но всъщност предимно сеирджийски “Кошмари в кухнята” и “Черешката на тортата”.

Казано обобщено, приключилият пролетен сезон изравни позициите на двете водещи телевизии, но само донякъде. В bTV се забеляза амбиция за освежаване на програмата и по-голям акцент върху риалити-жанровете, докато в Нова се гордееха най-вече с българските си сериали – нещо, което допреди няколко години звучеше направо немислимо. “Гласът на България” и “Мастършеф” можеха да станат много по-големи хитове, отколкото се получиха. А от Нова за пореден сезон ни прецакаха да им гледаме влудяващо некачествената резолюция на изображението, което на фона на останалите водещи телевизии изглежда като насилствена телепортация в миналия век. Докато картинката продължава да е “през изпотени очила” всякакви претенции и самореклами, че това е националният медиен лидер, звучат по-скоро като някаква шега.

Glasat_na_BG
“Гласът на България” започна обещаващо и гъмжеше от таланти, но до последните седмици се промъкнаха влудяващо посредствени изпълнители.

 

One Comment Add yours

  1. newbie34 каза:

    Много интересно и правдиво обобщение на пролетния сезон на телевизиите. Апропо, интересно е, че тук се коментират само bTV и Нова, а БНТ1 и България Он Еър ги няма никакви. По отношение на БНТ – в неделя на 18-ти юни гледах много интересен и красиво направен руски филм (на Никита Михалков) по БНТ2, който показа нагледно съдбата на милиони руснаци, изтребени покрай болшевизацията на страната.

    Колкото до описаните по-горе продукции на родните телевизии – почти всичките останаха в съзнанието ми само с рекламните си заставки. Гледах някоя и друга минута от „Гласът на България“ или „Наш дом“ и това е. Едно, че по това време телевизорът е окупиран от майка ми, която следи турските сериали по Нова, и второ – че предпочитам да се наспя или да почета, отколкото да гледам посредствени, за моя вкус, ТВ продукции.

    Все пак качествени неща (според моите лични разбирания за такива) не липсват – в последно време най-много ми харесват сериала „Връзки“ по bTV, сериала „Етажна собственост“ по Нова и сериала „Дрязги“ по България Он Еър. И това е всичко. Другото е малко публицистика или документалистика на БНТ. Напълно достатъчно при това развитие и при тези пределно скучновати програмни схеми на родните телевизии. Да, би било интересно да видя как ще оцелеят един сезон без турски и индийски сапунки.

    С интерес очаквам есенния сезон, но нямам големи надежди за промяна на статуквото. Освен ако по някаква причина не настъпи рязка промяна в ръководството на съответните медии или в тяхната собственост. Дотук нищо особено, като цяло – всяка година моделът се преповтаря, с някои по-малки или по-големи вариации. Жал ми е за една голяма част от децата на прехода – че за разлика от нас, родените в началото на 80-те и видели немалко качествени неща през 90-те, те нямаха този шанс и смятам, че са ощетени поколения.

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s