“Сървайвър“ без скорпиони, но с къртици

Ако излъчваше дуели и елиминации в реално време, „Фермата“ щеше да бъде хита на сезона

Двубоите във „Фермата“ са зрелищни и поучителни за публиката, но не се случват във времето на излъчването им.
Двубоите във „Фермата“ са зрелищни и поучителни за публиката, но не се случват във времето на излъчването им.

Месец и половина след старта си, новият за тукашния ефир риалити-формат „Фермата“ вече има твърда фенска маса и е сред рейтинговите лидери в програмата на bTV. Той засега обаче остава в сянката на „ВИП Брадър“, където куку-шоуто на Луна и скандалите между Кичка Бодурова и „Ритон“ произведоха един от най-хитовите сезони в цялата му история. Кои са плюсовете и къде са минусите на селскостопанското риалити и само силната конкуренция ли му пречи да стане безапелационен зрителски фаворит тази есен?

От чисто съдържателна гледна точка „Фермата“ почти не търпи критика. Проектът заслужава адмирации не само заради любопитния начин, по който представя селския бит у нас отпреди един век, но и заради максималното избягване на евтино провокирани конфликти, алкохолни скандали и омаскаряване на участниците. „Биг Брадър“ вече трайно ни е деформирал да очакваме съквартирантите да предизвикват главно присмех и разочарования. Затова и позитивният подход на „Фермата“, съчетан със задълбочените, а не махленски коментари в студиото, е като глътка свеж въздух в отровно жълтата риалити-атмосфера напоследък

Шоуто, продуцирано от Иван и Андрей, е нещо средно между „Сървайвър“ от ефира на bTV и техния собствен проект „Къртицата“, който просъществува два сезона в тогава щедрата на бюджети ТВ7. От първото шоу е заимствана идеята за оцеляване в трудна среда максимално близо до природата, за диета и глад, когато се налага, както и за елиминирането по един състезател седмично чрез пряк дуел с друг. В „Къртицата“ също имаше двубои, които по аналогичен начин се анализират от коментатори на живо – с тази разлика, че там те се случваха в реално време, а тук се излъчват на запис. Но за това ще стане дума по-нататък.

Публиката вече свикна с основната аксиома на риалити-жанра – че за успеха му е нужен най-вече добър кастинг на участници. В това отношение екипът на Иван и Андрей, чийто шеф е бившият главен редактор на „Биг Брадър“ Ники Николов, се справя по-добре от всеки друг в конкурентните телевизии и продуцентски къщи. Както добре помним и от „Къртицата“, противопоставянето на интересни и силни характери, потърсени и намерени сред неизвестни досега българи, е достатъчен генератор на интрига, без да се налага тя да се пише зад кулисите и вменява по предварителен сценарий. В „Сървайвър“ също се срещнахме с впечатляващи представители и на двата пола, но в последните сезони имаше едно дразнещо рециклиране на вече познати и преексплоатирани участници.

Типичният „българин от старо време“ Райно, работливият и уравновесен мюсюлманин Мустафа, мутроподобният бивш затворник Варсамов, бившият полицай с тарикатска стратегия и тактика, но с благородна и будеща съчувствие мотивация – Митко, клиширано говорещият продукт на социалистическата военщина, който крие добра душа под камуфлажните дрехи – Веско, градските кифли, които искат да се докажат като мъжки момичета, флегматичният спортист със слаби ангели Симеон, вездесъщата рускиня Альона, от която и мъжете треперят… „Фермата“ наистина е събрала накуп образи, в които не е трудно да видиш себе си, свой познат или просто поучителен типаж, който провокира емоции и размисли. Точно както беше и в „Къртицата“, и тук те са поставени в различни роли, които пораждат напрежение и вечни човешки конфликти между тях.

В обрисуването на характери предаването е без аналог този сезон, а кинематографичният начин, по който са представени сюжетите, изглежда впечатляващо във високата резолюция на bTV. На този фон еднообразният декор на „Биг Брадър“ и дори зрелищно сценично шоу като „Х Фактор“ приличат на „усмивки от старите ленти“ във все още допотопната стандартна дефиниция на Нова телевизия.

Двубоите за елиминация, които се излъчват през уикенда, са по-семпли и камерни от онези в „Сървайвър“ и не така екстремни като бруталните изпитания в „Къртицата“, но затова пък далеч по-поучителни и полезни за публиката. Как се секат и режат дърва, как се коват дъски, колко тежи едно яре, един заек и една кокошка? Състезанието с видовете ракия също беше повече от любопитно и ни подсети каква екстра все още не притежават модерните телевизори – способността да разпръскват аромат.

Ако дуелите изобщо имат някакъв минус, то той се крие в прокрадващото се у зрителите усещане, че изпитанията може би се подбират така, че да фаворизират определени играчи за сметка на други. Системата с точките, съответно 1, 2 или 3 за всяка от игрите, също изглежда някак си недоусъвършенствана, недообмислена.

И тук стигаме до основния недостатък на „Фермата“, заради който предаването губи голяма част от интригата и очарованието си – а именно фактът, че не се излъчва в реално време. Абсолютно същият беше проблемът и на „Сървайвър“, където дистанцията между случващото се на екрана и момента на излъчването му беше повече от половин година. Тук става въпрос за няколко седмици, но и само броени дни да бяха, проблемът пак щеше да е същият. Самият факт, че водещите и целият екип знаят кой е победител в предстоящия двубой, е достатъчен да убие всякакво напрежение у публиката. А да не говорим пък за вероятността някоя зрителка да е срещнала един от елиминираните играчи в кварталния магазин и вече да е споделила това с всички свои приятелки във Фейсбук.

Невъзможността „Фермата“ да е същинско риалити, случващо се изцяло на живо, сигурно има куп извинения – организационни, технически, битови. Вероятно тук пръст има и тежкият инцидент със счупения крак на Ивайла Бакалова във втория сезон на „Къртицата“, след който всяка телевизия би искала да се застрахова срещу нови такива драми в ефира си. В „Сървайвър“ пък даже имаше смъртен случай – да си спомним за масивния инфаркт, отнел живота на кмета на Раднево Нончо Воденичаров през 2009-а. Но каквито и да са оправданията, фактът си е факт – без напрежението на реалното време всичко във „Фермата“ изглежда като добре режисирана сапунка. Язък за цялата автентичност на живота в стопанството, язък за добрия кастинг, язък за прословутото умение на Иван и Андрей да произвеждат нетърпение у зрителя – какво ли ще стане само след минута?

Впрочем, „ВИП Брадър“ също доста се е отдалечил от реалното време в излъчваните предавания. Някога почти всичко там се случваше абсолютно на живо, докато сега е истинска рядкост да има директно включване от къщата. Но дори и тези кратки моменти са напълно достатъчни, за да държат зрителя в напрежение и да покажат напълно автентични, неподправени реакции.

Можем само да се надяваме, че при евентуални нови сезони на „Фермата“ шоуто ще се придвижи поне една идея в посока от минало време към „сегашно продължително“. Така то ще стане класическо „риалити“ – не само откъм ефективност и полезност, но и откъм съспенс. Така и зрителските съмнения, че нещо е нагласено или съмнително, ще отпаднат окончателно.

Да разпознаеш коя ракия е гроздова и коя от джанки или дюли се оказа не толкова лесна задача. Жалко, че модерните телевизори все още не разпръскват аромат.
Да разпознаеш коя ракия е гроздова и коя от джанки или дюли се оказа не толкова лесна задача. Жалко, че модерните телевизори все още не разпръскват аромат.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s