Жалба за Филибето

on

Откриването на „Пловдив 2019“ впечатли и зарадва мнозина, но и осмисли дните на хейтърите. Така ще бъде до края на годината и угодия няма да има

plovdiv_opening
30-метровата Вавилонска кула струваше много пари и изглеждаше мрачно и тоталитарно, но когато светна и се напълни с хора, беше запомняща се гледка. Ако вместо за нея бюджетът беше отишъл за нещо друго, тогава пак щеше да има недоволни – че не е било направено нещо зрелищно.

Каквото и да се случи през 2019-а, когато Пловдив ще е една от двете европейски културни столици, то ще се възприема двуполюсно. Едни хора ще се радват, забавляват и коментират възбудено. За някои тези месеци ще са и добра възможност за лична изява и бизнес-печалба. Все пак става въпрос за над 300 различни събития и стотици хиляди гости на града от цял свят. Други обаче няма да пропускат шанс да иронизират, да натякват, че е можело да бъде много по-добре, или просто да злобеят. Това е не просто начин на мислене за тях – в епохата на дигиталните технологии и социалните мрежи то вече се е превърнало в начин на живот.

„Ако някога получиш угризения, че не си свършил дадена работа както трябва, спомни си, че някой е взел пари, за да направи логото на Plovdiv 2019”. “Асамблеята „Знаме на мира“ ряпа да яде пред това откриване“. „Беше като рецитал в пионерски дом“. „По-зле и от кича на Евровизия“. „Какво правеха тези кукери там?“.“Откога художествената самодейност минава за култура?“. „Одеалата са като затворнически, или като от БДЖ в най-мрачните им години“. Това са само част от форумските коментари и закачки след скъпоструващата церемония от миналата събота, която изкара по булевардите десетки хиляди пловдивчани и гости на града въпреки януарския студ.

Тук няма да седна да ги опровергавам дума по дума. Логото наистина не е нищо особено и в черно-бялата си версия си е направо грозновато. Но кога у нас не е имало негодувания срещу някаква емблема, направена с държавно финансиране? Миналата година с европредседателството беше същото, както и с туристическото ни лого. Оплюта от „капацитети“ беше дори и новата графика на БНТ – ей така, заради спорта, да се знае, че разбираме от тези неща и че сме против корупцията. Впрочем, навремето и босът на „Найк“ не харесал логото на марката си, когато му го показали за пръв път. Казал само „Дано да свикна с него“.

Вавилонската кула насред булеварда край тепетата беше нещо наистина скъпо, с мрачен тоталитарен дизайн (преди да светне и да се напълни с хора), изваден сякаш от роман на Джордж Оруел. Но в крайна сметка по време на шоуто изглеждаше впечатляващо и запомнящо се, и това ще го потвърди всеки непредубеден зрител на церемонията. Вярно е, че за тези пари можеше да се направят куп далеч по-смислени и полезни за града неща – някой друг ремонт, нова зала, по-добра настилка на централния площад. Но и тогава, бъдете сигурни, щеше да има недоволни. Тогава пък щяха да мърморят, че са похарчени луди пари само за благоустройство (понеже така е по-лесно да се краде), а хората с нищо не са запомнили откриването на дългоочакваната културна година. Е, сега доста от парите отидоха в джобовете на германци, швейцарци и прочее европейци, които си свършиха работата повече от прилично. Зарята също беше невиждана за българските мащаби и от нея общинарите също не е имало как да „откраднат“. В церемонията имаше и моменти, които не всички хора харесаха, но бихте ли казали къде и с коя церемония не е същото? Може би раздаването на оскарите в Холивуд се харесва на всички? Даже и на откриването на Олимпиадата в Сочи онзи прословут пети олимпийски кръг не успя да светне… Добре, че това не се случи в Пловдив – вероятно Корнелия Нинова щеше тутакси да поиска предсрочни избори.

А одеалата? От производството им сигурно все нещичко е откраднато, и няма как да убедиш българина, че не е така. Но си бяха хубав жест към хората в януарската вечер. Грозна, разбира се, бе блъсканицата за получаването им – така, както руснаците се изтрепвали за пакетите с храна, раздавани по случай сватбата на последния им цар Николай. Дай на нашенеца някаква аванта и му гледай сеира – способен е да мине през трупове за нея. Но интересно как българският хейтър никога не заклеймява самия народ за нищо – той винаги е невинен. Виновни са само тези, които харчат държавните пари. Сякаш те са произлезли от някакъв друг народ, а не от този, и сякаш не е най-логичното нещо на света хората, способни така да се бутат за едни одеалца, да гласуват и избират свои себеподобни да ги управляват и харчат данъците им.

Въобще цялата програма на „Пловдив 2019“ ще бъде благодатна за народопсихологически анализи и изследвания на българския негативизъм. Няма значение какво пише западната преса за този прекрасен град. Няма значение, че и в италианския Матера, който също сега е европейска столица на културата, има недовършени строителни обекти, недообмислени решения и държавническа корупция. За българския хейтър само тук нещата са толкова зле. И винаги ще бъдат.

Естествено, че е можело всичко да бъде много по-добре. Да, можеше да се завършат всички ремонти из града начело с площада. Можеше да се ремонтира някоя зала за концерти и събития, дори повече от една. Можеше да се интегрират по-добре в програмата от събития река Марица и островите в нея. Пропуските и необмислените решения, свързани с харчене на милиони, не бива да бъдат подминавани безкритично. Но като слуша и чете човек критиката на вечно недоволните максималисти, ще реши, че всичко друго в страната и обществото наоколо е направо съвършено. Че пловдивските проблеми са в рязък контраст с перфектната, изящна и на световна класа работа, свършена от критикарите в техните собствени сфери на дейност. Нищо подобно, разбира се.

Това, че с Пловдив се случиха толкова много неща, и ще продължат да се случват, ще бъде оценявано предимно от чужденци. Или от малкото непредубедени и позитивно мислещи българи. Да, варненци и търновчани основателно ще завиждат и ще си мислят колко хубаво е щяло да бъде всичко това да беше станало в техните не по-малко прекрасни градове. Особено ако и до тях водеше магистрала.

Софиянците? София също беше кандидат за европейска културна столица, но изгуби конкуренцията с Пловдив и може би така е по-добре. Като гледам как столичани реагират на един прост ремонт на централна улица и площад, представям си какви вопли и тръшкане щеше да има, ако градът беше станал част от програма за стотици милиони държавни и европейски пари. Сигурно щеше да има масови самоубийства от възмущение.

Ако се съберат на едно място всички по-гласовити хейтъри срещу „Пловдив 2019“, едва ще напълнят зала 1 на НДК. Но негативизмът им е токсичен и все по-дразнещо трови атмосферата. Не е ясно какво би могло да се направи, за да може тези хора да останат удовлетворени – вероятно нищо. Проблемът е, че този тип мислене е заразно и все повече ни обуславя като общество и като нация. Хора, за които няма угодия. Царе на даването на акъл, особено когато не се изисква да вършим и работа. Вечно недоволни от онези, които ни управляват, сякаш те са някакви извънземни, а не производни и еквиваленти на самите нас.

plovdiv_logo
Логото на „Пловдив 2019“ не се харесва на мнозина, но каквото и да беше, реакцията щеше да е същата. Ремонтите в града ще продължат през цялата година, но и в това отношение не се различаваме от италианците, например.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s