Аут от Нова – за лошо или за добро

Кой ще спечели и кой ще загуби от слизането на Милен Цветков от ефира и намаляването на присъствието на Гала?

„Честита Коледа, и дай Боже догодина да те махнат от Нова телевизия!“ Това започва все повече да звучи не като проклятие, а като благопожелание. През последната година стана нещо като традиция знакови фигури да си тръгват от този канал, получавайки тлъсти обезщетения и отдавайки се на безметежни ваканционни месеци. Към новинарската шефка Дарина Сарелска и сутрешната водеща Ани Цолова в този списък от новия сезон се прибавя една от най-емблематичните физиономии в програмната схема на Нова – Милен Цветков. Според вътрешна информация се намалява и присъствието на Гала, която ще дели ефирното си време с няколко коментатори, сред които Ева Веселинова.

Ще пострада ли Нова телевизия от липсата им или това е удачна стъпка? Въпросът изглежда донякъде излишен за медия, която преди няколко години с лека ръка допусна от нея да си тръгне водеща като Венета Райкова – знаково лице, което генерираше висок рейтинг на предаването си „Горещо“ с почти символичен снимачен бюджет. Каквито и да са били причините за конфликта на отраканата блондинка с тогавашните й продуценти, телевизията не трябваше да я изпуска от орбитата си. Това ще ви го каже всеки футболен треньор – даже и даден играч да не е особено мотивиран да рита за теб, не трябва да допускаш да заиграе за преките ти конкуренти. Но е факт, че след кратък престой в ТV7 Венета, която междувременно стана автор на бестселъри, вече играе в отбора на bTV. Тя си я осигури сравнително евтино, а шоуто „Папараци“ е сред най-рейтинговите в уикендовия късен праймтайм. На практика в момента Нова телевизия няма типично булевардно предаване, въпреки че разработи този жанр, а го подари ей така на bTV, която умело се възползва от подадената топка.

Но да се върнем на Гала и Милен – водещи, които години наред олицетворяваха не просто програмата, но и стилистиката на Нова телевизия. И двамата имат сериозни заслуги за налагането на цели журналистически жанрове не само в този канал, но и в българските медии въобще. Цветков пръв усъвършенства и наложи разговорите със зрители в ефир – първо рано сутрин, а по-късно – и в ракиения следобед. Вечно младеещата Гала с нейното „На кафе“ пък буквално се срасна с определението за типично женска раздумка предиобед, успявайки да покрие енциклопедичен диапазон от теми, без нито за миг да сваля холивудската усмивка от лицето си.

Но и двамата достигнаха точка от развитието си, за която има само една дума – изчерпване. Вина за това далеч не носят само те. Функцията на продуцентите и редакторите около тях е да предотвратяват изтъркването на образите и присъствието им в ефира. Но не може да се отрече, че през последните години и Милен, и Гала попаднаха в плен на рутината. Водеха предаванията си сякаш насън, почти сомнамбулирайки – без особено напрягане, без изненади за публиката и предизвикателства за тях самите.

Помните ли когато „Часът на Милен Цветков“ се излъчваше следобед? Това беше между 2011-а и 2014-а година, веднага след изгнанието му извън Нова телевизия, в рамките на което той работеше за кабеларката EBF, а после за БНТ. Милен стоеше прав в средата на нещо като бар-плот, около който се подреждаха гостите на директното предаване. Макар и запокитен да се бори за вниманието предимно на пенсионери и скучаещи домакини, Цветков се справяше чудесно със задачата си. Влагаше енергия, ентусиазъм и най-вече пословичното си чувство за хумор и сарказъм. И хората го гледаха – кои от домовете си, кои от служебните телевизори на офисите си. Предаването често успяваше да изземе важни теми от вечерните ток-шоута и ги анализираше детайлно и в дълбочина.

После Нова реши да използва Цветков за разработката на най-късния си часови пояс – около и след полунощ. Това вече си беше истинско изгнание за него – не само заради силно оредялата и полузаспала по това време аудитория, но и заради факта, че предаването се излъчваше на запис, а Милен беше чучнат да седи комфортно в едно кресло срещу гостите в скучното ново студио. Да, усмивката и иронията му си оставаха все същите, но гладът му да влиза в остри диалози по различни теми беше заменен от непукизма на самодоволството и липсата на пряка ефирна конкуренция.

Дали зад спирането на шоуто му сега прозират някакви политически причини и задкулисни машинации под нечие давление? Привържениците на теориите на конспирацията биха се заклели, че е точно така. Каквато и да е истината, неоспорим факт е, че „Часът на Милен Цветков“ през последните години беше бледа сянка на някогашното си величие. Повечето му събеседници бяха, меко казано странни – пенсионирани експерти по някакви теми, малоумни плеймейтки и сводниците им, треторазредни чалга-певици, чиито имена биха сбъркали дори продуцентите им или някакви антихаризматични интернет-многознайковци. Просто това предаване си вървеше по склона надолу и сякаш само не вярваше в бъдещето си.

Същата до голяма степен бе и ситуацията с Гала. Макар и да поддържаше ядро от вярна публика в маратонското си ток-шоу предиобед, тя също изпадна в плен на рутината. Започна да се държи фамилиарно-отегчено с непрекъснато повтарящите се гости, с които си знаеха и кътните зъби. Към репортерките, включващи се с външни материали, се отнасяше с типично женска враждебност и заядливост. Каквото и да се случваше в „На кафе“ – а то, нека признаем, не беше никак малко – усещането за „дежа вю“ и за изкуствена приповдигнатост на настроението надделяваше.

Колкото и да звучи парадоксално, излизането и на Гала, и на Милен Цветков от ефира на Нова ще се отрази добре и на телевизията, и на самите тях. Ще бъде грешка обаче, ако медията с лекота допусне и двамата да бъдат експлоатирани от конкуренцията. Поставени в коренно различна среда, с други задачи и най-вече с по-енергични и изобретателни продуценти и редактори около себе си, и двамата са в състояние да дадат още много на телевизионния бизнес.

А зрителите, колкото и да са били отегчени от присъствието им на екрана напоследък, тепърва ще се убеждават, че да се влезе в обувките на тези двамата не е толкова проста задача. Който и да се опита да замени Милен и Гала в аналогични предавания по Нова, ще има доста висока летва за прескачане.

2 Comments Add yours

  1. newbie34 каза:

    Така е, г-н Неделчев. Вярно е, че г-н Цветков и Гала поставиха високи стандарти. Но също така е вярно, че всяко начало има и своя край, така че когато нещо е изчерпано, няма смисъл аудиторията да се мъчи повече. Редно е да се даде път на нови лица, с нови концепции и виждания за анализи и развлечения. Така е по цял свят. Случаи като на Лари Кинг, който почти до смъртта си, мир на душата му, водеше предаването си, са много редки и по-скоро изключения. Основното, което движи прогреса е промяната.

    Харесвам

    1. author каза:

      Лари Кинг е все още жив и относително здрав. А Вие не се чувствайте длъжен да коментирате всичко, което прочетете тук – особено когато не сте сигурен, че имате нещо смислено и важно да кажете. Не Ви обещавам, че ще продължа да толерирам коментарите Ви. Бъдете здрав!

      Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s