Сезон като никой друг

на

Без Слави по bTV и Биг Брадър по Нова, телевизионната есен рядко ни изненадваше приятно

Отдавна не беше имало такъв сезон като току-що приключилата телевизионна есен. За пръв път от доста време насам не виждахме гологлавата фигура на Слави Трифонов в късния праймтайм на bTV, нито чувахме гласа на Биг Брадър в ефира на Нова. Нямаше ги и „Господарите“, които вече не властват в ефира, а само в уеба. Три предавания, чието отсъствие доскоро ни се струваше направо немислимо. За сметка на тях видяхме някои нови проекти, с които водещите телевизии – къде успешно, къде не – запълниха зейналите дупки.

Като цяло приятните изненади не бяха много – сезонът премина под знака на рутината, а някои от експериментите се оказаха почти пълен провал. Такъв беше случаят най-вече с новото приключенско риалити „Игри на волята“ по Нова. Замислено като клонинг на „Сървайвър“ (само че на български, а не на далечен екзотичен плаж) и позиционирано като пряк конкурент на „Фермата“ по bTV, то бързо разочарова и отблъсна повечето почитатели на този жанр. Гледаха го предимно роднини и съседи на участниците, както и феновете на междуличностните конфликти и умишлено подклаждани сеири, в които този продуцентски екип от няколко години се специализира и усъвършенства все повече. Финалната развръзка остави горчив вкус както у участниците, така и у голяма част от публиката. Дуелът с „Фермата“ беше изгубен още от самото начало и се сбъдна една от прогнозите, които лансирахме още при старта на „Игри на волята“ – че основната мисия на това шоу ще бъде да провокира носталгия по „Биг Брадър“. Ако така или иначе акцентът в едно риалити ще са интригите и конфликтите, а не проявата на смелост, издържливост и сила на характера, защо е необходимо действието да се развива на плаж, а не в уюта на модерно обзаведена къща в Нови хан? Когато не можеш да доставиш на зрителите истински приключения и неподправени сблъсъци, поне им сервирай „познатото зло“, вместо да ги мъчиш с жанр, който очевидно не ти се получава.

За щастие, не всички експерименти на Нова този сезон бяха такъв провал. „Маскираният певец“, в което скрити зад ефектни костюми изпълнители се надпреварваха за гласовете на публиката, се оказа изненадващо забавно риалити-шоу. Имаше всички предпоставки да бъде просто един безумен кич, но не беше. Колкото и всичко в него да беше „наужким“ и с намигване, все едно като за малки деца, колкото и четиримата „детективи“ да се правеха на ударени и да разиграваха циркове, в крайна сметка интрига имаше, а предаването стана едно от най-обсъжданите в медийното пространство и социалните мрежи. Първите му седмици акцентираха повече на майтапите и сценките, но към края не на шега се получи истинско състезание по пеене, до чийто финал достигнаха изпълнителки със сериозни качества. Победата на Михаела Маринова зад костюма на Гарвана, в конкуренция с Розата Бергендорф и Пчелата Джанаварова, беше напълно заслужена и увенча иненадващо успешния дебют на шоуто.

Сред плюсовете в есенния сезон на Нова телевизия беше и продължаващото силно присъствие на българско телевизионно кино. Докторската сага „Откраднат живот“ направи пореден добър сезон. Премиерната семейна драма „Пътят на честта“ стартира неубедително и хаотично, но постепенно набра скорост и намери своята вярна публика, а образът на свекървата Бонка стана емблематичен за родните сериали. Сред успешните ходове на Нова беше и решението да купи и завърти хитовото криминале „Под прикритие“, което беше гордостта на БНТ в периода 2011-2016 година.

По същото време в bTV предпочетоха да заложат на сигурното и добре познатото. Консервативният подход им спести провали, но и предизвика леко отегчение у аудиторията. Отсъствието на Слави Трифонов не беше компенсирано подобаващо – нито от „Комиците“, нито от режисираното риалити за лични драми „Истински истории“, нито от сериали като „Медичите“. Публиката остана с впечатлението, че телевизията се страхува да предложи нов телевизионен продукт. Дали ще успее напролет или ще продължи да избягва резките движения?

„Фермата“ извъртя още един силен сезон, в който имаше не просто автентични (а не предварително режисирани като в „Игри на волята“) конфликти, но и сблъсък на цели житейски философии и ценностни системи. На финала триумфира първата жена-победител – Веселка, в конкуренцията на още трима не по-малко достойни финалисти. Едва 22-годишна, майка на три деца от двама мъже, живееща в спартански условия… Малцина бяха зрителите, които възроптаха срещу това тя да получи чека за 100 хиляди лева, особено на фона на цялостното й представяне през сезона.

Силен социален елемент имаше и в развръзката на другото риалити на bTV – „България търси талант“. Слепият имитатор Андриян Асенов завладя публиката не само с превъплъщенията си като Бойко Борисов, Слави Трифонов и Тодор Колев, но най-вече с неподправената си радост от това, че изобщо е там, че участва и че хората му се радват. Тук сме анализирали неведнъж до каква степен цялото това шоу е едно „отбиване на номера“ и нищо повече от вечеринка, в която в повечето случаи се показват съвсем тривиални умения. Основният талант на 90 на сто от участниците в него се състои най-вече в дързостта им да се покажат пред широка публика. Танцови ансамбли, гъвкави брейкаджии и танцьорки на пилон, цигулар, който набляга повече на фитнеса, отколкото на уменията с инструмента… Доколко притежават талант и доколко просто са репетирали многократно и до припадък в търсене на своите 15 минути слава? И как да прецениш реалните умения на всеки от тях, когато нямаш адекватна база за сравнение? Тази година шоуто поне ни забавляваше с диалозите между водещия Сашо Кадиев и майка му Екатерина Евро, която беше един от четиримата съдии. Затова пък колегата му Даниел Петканов невинаги уцелваше верния тон, а на финала опитите му да прави хумор вбесиха спортната легенда Илиана Раева, която не се поколеба да го заклейми във фейсбук-страницата си.

И докато Би Ти Ви играеше на сигурно, а Нова телевизия експериментираше, в БНТ, която този сезон чества 60-годишен юбилей, се чудеха как да спестяват пари. Най-силното им предаване – „Стани богат“, беше редуцирано до излъчвания само през уикенда. Нямаше проекти като „Голямото рок-междучасие“, нито нови силни сериали като „Денят на бащата“. Единственото ново шоу, което държавната медия лансира, беше ретроспективното „БНТ на 60“, което предизвика вълна от носталгично умиление у много зрители. Удачно решение бе и удължаването на сутрешния блок с Георги Любенов „Денят започва“, който вече върви от 7.55 до 11 в събота и неделя. Така той се утвърди като най-доброто ток-шоу – и като тематично разнообразие, и като динамика – не само през уикендите, но може би и в националния ни ефир като цяло.

Но къде в цялата тази схема остана Слави Трифонов, който стартира дългоочаквания си тв проект „7/8“? Дори и най-яростните му почитатели признаха, че съдържанието на новата телевизия е значително под очакванията им, а първоначално обявеният висок зрителски рейтинг се оказа маркетингов трик. Месец и половина след старта си в началото на ноември петчасовата програма е все така постна откъм оригинални идеи, а прокламираната свободна журналистика се изчерпва със скучновати интервюта с политици от опозицията, на които водещите отсега гледат като на бъдещи конкуренти за народната любов и бюлетини. Самият Слави изглежда постоянно мрачен и видимо отегчен, а повечето зрители нямат търпение говорилнята да приключи, за да се завъртят отново откъсите от легендарния му концерт на стадион „Васил Левски“…

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s