Българки от ново време

на

Мегз, Жени Калканджиева, Миролюба Бенатова – три млади жени в неправилното време и на неправилното място

 

Само в рамките на една седмица три популярни и коренно различни българки влязоха в новините и хорските уста с неща, които доскоро никой не бе очаквал от тях. Шефката на модна агенция Жени Калканджиева и дизайнерката Миглена Каканашева-Мегз се изпокараха шумно на ревю в рамките на Софийската седмица на модата. По същото време една от най-популярните тв репортерки – Миролюба Бенатова – стъписа всички с новата си професия на таксиметров шофьор.

Нито една от трите постъпки не беше приета еднозначно от вечно жадните за интриги и панаири социални мрежи. Живеем в такива времена, в които хората все по-трудно задържат злоба и ехидност вътре в себе си. Наред с подкрепата, която всяка една от трите получи от свои познати и почитатели, не липсват и подигравки и прибързано произнесени присъди.

Калканджиева – шефка на най-популярната модна агенция у нас, бивша финалистка от „Мис Свят“, стигала до немислимото за българка шесто място, а в последните години – риалити-звезда, тв водеща и актриса – беше заклеймена като алкохоличка и дори се появиха призиви от блогърки заради нейния „ярък непрофесионализъм“ повече да не бъде допускана до това светско събитие. Каканашева-Мегз също обра колкото подкрепа, толкова и антипатия и беше набедена, че се чуди с какъв ПР да изчисти името си след обявяването на условната присъда срещу нея за една далавера с лизингов джип. Бенатова – една от най-храбрите репортерки в ефира първо на bTV, а после на Нова телевизия, на свой ред не бе посрещната еднозначно в образа на таксиджия. Докато едни хора остро осъждат факта, че подобно нещо изобщо може да се случи – знаков журналист да заработи в съвсем друга сфера от медийната – други заподозряха някаква репортерска мисия под прикритие или просто изкуствено създаване на сензация от нещо, което се случва на достатъчно голям брой хора по света и у нас.

Ако обаче опитаме да излезем от злободневието и надскочим евтиния сарказъм на социалните мрежи, ще открием в двете случки и трите женски образа знакови символи на епохата, в която живеем.

В модерния западен свят „махленски“ скандал като този между Калканджиева и Мегз би бил приет изцяло в контекста на безплатната реклама, която винаги е добре дошла за всички замесени. Съгласно новата господстваща ценностна система, много по-страшно е никой да не говори и да не се интересува от теб, отколкото да предизвикваш възмущение и сарказъм. Само един пример – след броени месеци по кината тръгва премиерна българска кинокомедия – „Ятаган“, в която Калканджиева играе една от главните роли. По това време свадата й с Мегз ще бъде забравена, но хората ще искат с интерес да видят изявата й на екрана. Дали Жени е направила нарочно изцепката на ревюто на Мегз? Едва ли. В Америка обаче подобни неща стават от години. Точно преди десетилетие на едни награди на MTV рапърът Кание Уест изскочи до току-що наградената Тейлър Суифт, издърпа й микрофона от ръцете и каза – „Моите уважения, радвам се за теб, но Беонсе заслужава много повече тази статуетка“. На този фон последвалите извинения на Калканджиева в светското шоу на bTV „Папараци“ отекнаха някак си зорлем и излишно, като препратка към едни по-стари времена, в които куртоазията се ценеше значително повече. Още по-излишно изглеждаше присъствието срещу нея в студиото на Антония Петрова – една от най-противоречивите носителки на титлата „Мис България“ от последните десетилетия, която упорито настоява, че има талант за телевизионна кариера.

Мегз, от своя страна, за пореден път се изяви като майсторка на саморекламата и ПР-а, независимо от това с какъв цвят. Тирадата, с която тя обясни пред камерата на „Папараци“ за какво точно са я осъдили условно, прозвуча не просто твърде късно, но и със странна омаловажаваща интонация, сякаш нищо кой знае какво не се е случило. „Когато човек сгреши, трябва ли след това да си посипва главата с пепел и да не прави нищо повече в живота си?“, реторично попита Каканашева. Ако изобщо търси някакъв отговор от някого, нека го получи тук – да, поне за известно време е редно след подобна „грешка“ да не влиза в ролята на общественик и радетел за благородни каузи, защото това изглежда фалшиво. Най-добрата обществена кауза, най-ефикасното „активно добро“ (както беше кръстена социално-ангажираната кампания на дизайнерката) е просто да спазваш законите, да четеш внимателно лизинговите договори, които подписваш, и след това да не е опитваш със селски хитрости да се измъкнеш от тресавището, в което сам си се насадил. Но Мегз е права в едно – в днешно време грешките на хората се прощават значително по-лесно от преди, и предстоящите кметски избори ще бъдат най-красноречивото доказателство за това. Права е и в друго – че дневният ред в света на модата все повече се диктува от „инстаграм-звезди“ като нея и сподвижничките й, отколкото от компетентни, опитни и доказали се пред годината фигури като Жени Калканджиева. И последните все по-трудно ще преглъщат това.

Колкото до уважаваната от всички репортерка Миролюба Бенатова – нейният случай не е нито първият, нито ще е последният, когато знаково телевизионно лице е принудено да се прехранва с коренно различна и не толкова престижна работа. Помните ли как Милен Цветков на два пъти започваше в месарския цех на свой близък бизнесмен, докато различни телевизионни канали си правеха експерименти с кариерата му? Не вдигаше излишен шум около съдбата си – единствено в лична среща с мен веднъж показа, че не е доволен, задето в свой анализ го бях съпоставял с колежките му Ани Цолова, Дарина Сарелска и Гала.

Миролюба обаче е „шило в торба“ и никога не е била от хората, които обичат да си кротуват. Онези, които я коментират със сарказъм, са прави в едно – в България има твърде много медии – телевизии, вестници, сайтове – където Бенатова би могла веднага да си намери работа. Очевидно тя не иска да работи „къде да е“ като журналист и ефектната поза на таксиджия с аналитичен ум и остро перо за момента й допада повече. Отделен е въпросът, че журналистическият труд в България в момента е изключително ниско заплатен, а водещи репортери от вестници, сайтове и елитни списания получават кажи-речи колкото продавачка в „Лидъл“.

Едва ли публицист с характер и талант като нейния ще остане нереализиран и за в бъдеще. Обобщенията, че ситуацията й е свързана със злополучната класация на свободата на медиите, в която България е на незавидното 111-място в света, обаче звучат пресилено и отчасти манипулативно – особено като се знае субективният и леко доноснически метод на съставянето на този списък. Образът на Мира до жълтата кола вместо с микрофон до тв камера със сигурност и тепърва ще бъде експлоатиран от хора, на които тя едва ли би искала да извърши политическа или каквато и да било услуга.

Калканджиева, Каканашева, Бенатова – три българки от ново време, които не трябва да са там, където са в момента, и да правят това, което с патос и хъс ни поднасят тези дни. Колкото и да са несъпоставими една с друга, и за трите може да се каже едно – ще се оправят в живота и ще се доказват отново и отново, защото качествата им не могат да останат скрити и неизползвани. Но колко от хората, които с ехидни усмивки коментират събитията около тях могат да кажат същото за себе си? Колцина могат да се закълнат, че никога не са избухвали невъздържано срещу някого на публично място, че никога не са нарушавали никакъв закон и че никога не са постъпвали дръзко и демонстративно в отговор на някакво професионално унижение или просто разочарование?

Така че – помислете, преди да хвърлите камък по всяка от тях. Макар че, знам – мисленето напоследък е все по-рядко и мъчително действие, за разлика от мятането на камъни.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s