Кой ще грабне оскарите

on

“Ла Ла Ленд” и “Лунна светлина” са фаворити, но има и неизбежните прецакани

ГЕОРГИ НЕДЕЛЧЕВ/ в. „Уикенд“, 10 февруари

LLL d 12 _2353.NEF
Райън Гослинг и Ема Стоун в “Ла Ла Ленд”, получил рекордните 14 номинации.

89-ите награди “Оскар” ще се раздават на 26 февруари в холивудския “Долби тиътър”.Но при кого ще отидат статуетките? Отдавна не се беше случвало да е налице такъв отявлен фаворит – елегантният джаз-мюзикъл “Ла Ла Ленд” получи цели 14 номинации, изравнявайки рекорда на легенди като “Титаник” от 1997-а и “Всичко за Ева” от 1950-а. Но ще успее ли да изравни и постижението за най-много получени отличия – 11, което се е случвало само на три ленти в досегашната история?

Според повечето наблюдатели, рекордният брой номинации ще бъде звездният миг за симпатичния филм на Деймиън Чазел, нашумял преди две години с носителя на 3 оскара и куп други статуетки “Камшичен удар”. “Ла Ла Ленд” е от филмите, с които Холивуд и Киноакадемията никога не биха пропуснали да се “изфукат” – пример за творческа независимост (преди 6 години режисьорът отказва сценарият му да бъде реализиран с налаганите от потенциалните продуценти промени), кинематографичен перфекционизъм и носталгична всеотдайност към Изкуството във всичките му форми и проявления. Макар и априори да не е насочен към широка аудитория, благодарение на титулярите си Райън Гослинг и Ема Стоун той успя да постигне и забележителни световни приходи от над 225 милиона долара – близо 10 пъти повече от снимачния си бюджет. “Ла Ла Ленд” обаче остава далеч от най-големите шедьоври на Холивуд през годините, успявали да докоснат зрители от всички възможни прослойки, поколения и раси – “Титаник”, “Бен Хур”, “Властелинът на пръстените: Завръщането на краля” (всеки с по 11 статуетки), “Отнесени от вихъра” (с 10), “Английският пациент” и “Последният император” (с по 9), “Амадеус” (с 8). Така че повече от 6-7 статуетки за него са малко вероятни.

Рекордните му номинации до голяма степен се дължат на специфичната му конкуренцияпрез 2016-а – касовите хитове бяха предимно повърхностни комиксови екранизации, а сериозните и по-задълбочени творби търсеха вниманието на много по-тясно профилирана аудитория.

Впрочем, това се оказа чудесна възможност за Киноакадемията да си измие очите от срама през последните две години, когато отнесе доста критики и подигравки заради липсата на тъмнокожи актьори сред номинираните за “Оскар”. Тази година хора от афро-американски произход присъстват в почти всяка важна категория, включително и в тази за филмов монтаж – нещо, което досега не се бе случвало. Дензъл Уошингтън (“Огради”) е сред конкурентите на Райън Гослинг в категорията главна мъжка роля, а Рут Нега (“Да обичаш”) е сред номинираните титулярни актриси. Сред поддържащите роли пък са отличени изявите на Махершала Али (познаваме го от сериала “Къща от карти”) и Наоми Харис в драмата “Лунна светлина”.

Четирите номинации за филма на сценариста-режисьор Бари Дженкинс (по автобиографична пиеса на друг тъмнокож творец – Теръл Алвин Маккрейни) е типичен пример за това колко щедър може да бъде холивудският елит, когато реши да прочисти гузната си съвест. “Лунна светлина” проследява житейската съдба на отритнато от обществото тъмнокожо момче от гетото на Маями – без баща, с майка безнадежден наркоман, без да познава любовта под каквато и да било форма. Филмът е съкровен, недоизказан и психологически нюансиран и в никакъв случай не търси широка публика, а камо ли да цели нейното забавление. Отсъствието му от категориите за титулярна мъжка и женска роля е лесно обяснимо – главният герой е представен от трима отделни актьори (всеки от тях – с уникално изпълнение), а централен персонаж от другия пол просто липсва. Той обаче е изпипан и във всяко друго отношение – кинематография, музика, монтаж.

Дали в крайна сметка академиците ще дадат “Оскар” на тази камерна, сподавена, но покъртителна история (филмът вече получи “Златен глобус” за най-добра драма и още много статуетки) или ще отличат романтично-носталгичния, леко снобски, но в крайна сметка доста по-популярен мюзикъл “Ла Ла Ленд”? Ще разберем на 26 февруари.

Междувременно чрез тазгодишните си номинации Холивуд успя да се сдобри и с едно от най-лошите си “момчета” – Мел Гибсън, който беше буквално остракиран и сякаш обречен на доживотен бойкот след анти-еврейските си изцепки и пиянски скандали отпреди няколко години. Неговият военен епос “Възражение по съвест” получи 6 номинации “Оскар”, включително в категориите за най-добър филм, режисьор и мъжка роля на Андрю Гарфийлд. Дали обаче ще вземе статуетка? Май Киноакадемията няма да е простила на Гибсън чак дотам… Ако беше реализиран от друг, същият филм спокойно можеше да получи още поне няколко номинации и да бъде сред най-наградените ленти на 2016-а. Актьорът Винс Вон (с изненадващо силна поддържаща роля) и операторът Саймън Дюгън с пълно право могат да се чувстват пренебрегнати и потърпевши от клеймото “Мел Гибсън”, лепнато върху военната драма-шедьовър.

Но кои се оказаха другите големи прецакани след обявяването на номинациите тази година? Преди всичко – Ейми Адамс. 42-годишната актриса вече бе сред кандидатките за статуетката с ролята си в пресилено фаворизирания “Американска схема” от 2013-а. През миналата година тя обаче имаше далеч по-значими изяви – в научно-фантастичния “Първи контакт” на Денис Вилньов, номиниран за 8 оскара, включително за филм на годината, и в мрачния драматичен трилър на “Хищници в мрака”. За който и от двата да я бяха отличили – нямаше да сбъркат, но уви. Впрочем, филмът, режисиран от известния дизайнер Том Форд, заслужаваше повече номинации от тази на актьора Майкъл Шанън за поддържаща роля. Освен с ролята на Ейми Адамс, “Хищници в мрака” можеше да бъде кандидат и в разделите за режисура, сценарий, операторска работа и главна мъжка роля на Джейк Гиленхол.

Сред пренебрегнатите тази година са и двама от вечните любимци на Холивуд – Том Хенкс и Мартин Скорсезе. Актьорът направи силна роля като пилота, извършил невъзможно кацане върху река Хъдсън в хита на Клинт Истууд “Съли”, но не получи актьорска номинация. Режисьорът пък предложи поредния си задълбочен поглед върху християнската религия в “Мълчанието”, но филмът му е кандидат само в операторския раздел. Не търсете и “Сноудън” на Оливър Стоун сред номинациите. Френскоезичният “Тя” на Пол Верховен получи “Златен глобус” и награда от кинокритиката за най-добър чуждестранен филм, както и 11 номинации “Сезар”, но академиците номинираха само уникалната изява на Изабел Юпер в главната роля.

“Дедпул” – изненадващо интелигентният и забавен комиксов хит с Райън Рейнълдс, можеше да попадне поне сред 10-те кандидатури за филм на годината – ей така, за жанрово разнообразие. Не получи и никаква техническа номинация. За сметка на това далеч по-критикуваният му събрат “Отряд самоубийци” поне е отбелязан в раздела за най-добър грим и прически.

Като цяло Холивуд все по-открито се срамува от ситуацията, в която сам се е поставил – да бъде заложник на комиксовите екранизации, които продължава да бълва като от конвейер. Когато се стигне до най-бляскавата церемония на годината, киноелитът на Америка обича да се показва в по-интелигентна и задълбочена светлина. През останалото време обаче фабриката за мечти се интересува само и единствено от продажбата на билети, пуканки и чипс към тях.

amy-adams-nocturnal
Ейми Адамс заслужаваше номинация за ролите си в “Хищници в мрака” (на снимката) и “Първи контакт”, но не ги получи.
mel-gibson_hacksaw
Мел Гибсън изненадващо бе помилван от Киноакадемията и номиниран за най-добър филм и режисьор на “Възражение по съвест”. Но едва ли са му простили чак дотам, че да му дадат статуетка в ръцете.

One Comment Add yours

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s